Hvad sukker gør ved tænderne?

Vi ved det alle sammen. Vi bør glippe guldbarren og ikke gemme den væk i gabet. Vi for det af vide af alle. Journalister i både aviser, TV og radio har travlt med at advare os mod, at vi alle sammen ender med at skulle bestille to flysæder, når vi vil til de varme himmelstrøg. Men matadormixen, og mazarintærten er ikke kun skadeligt for dit taljemål – det skubber dig også lidt tættere på køen til at få et gebis. Mariam Jabeen, der er en af Valby borgernes foretrukne tandlæger, fortæller mere om hvad sukker egentlig gør ved dine tænder.

sukker_tænder_tandlæge

Hver 4. voksen indtager for meget sukker, og dette er dybt problematisk, da risikoen for hullerne i tænderne øges markant med det høje sukkerindtag. Bakterierne på tænderne er sultne efter sukker. De omdanner sukkeret til syre, som de bruger til at nedbryde emaljen på tænderne. På denne måde bliver tænderne fuldstændig blottede, og er meget sårbare for huller.

Inden for tandens land skelnes ikke mellem typer af sukker. Tændernes bakterier tager gladeligt imod alle typer. Man skal derfor virkelig være opmærksom på både sin egen og eventuelt sit barns tandbørstning. I vores tandklinik, som er en af de billigste tandlæger i Valby, vil vi altid rådgive dig og din familie om hvordan I bedst sørger for jeres tænder. på Sukkeret der kan skade dine tænder, kan nemlig ligeså vel findes i sunde hverdagsprodukter som mælk og æbler, som i slik. Hvad der kan være en sundt måltid for maven, kan være et farligt måltid for tænderne.

Tørret frugt og bær er stadig et sundere alternativ til den gængse pose pinnochiokugler, og man skal ikke stoppe med at drikke mælk af frygt for, ens tænder rasler ud fra den ene dag til den anden. Men man kan med fordel tage sine forholdsregler, og for eksempel kun drikke juice om morgen ved særlige anledninger – for eksempel fødselsdage. Derudover kan man nemt fjerne nogle af de værste fjender, når det kommer til tænder – de sukkerholdige produkter, der ligger længe i munden. Udskift dine bolsjer og karameller med for eksempel sukkerfrit tyggegummi. Dine tænder vil takke dig – ligesom du kan blive træt af overarbejde, har de også brug for at få en pause nu og da.

Tænk over, hvor ofte du indtager sukker. Jo oftere du spiser sukkerholdige ting, jo bedre bliver bakterierne til at nedbryde emaljen og lave huller. Lad for eksempel alle dine mellemmåltider i løbet af dagen være sukkerfrie. Ved at udskifte bananen i frokostpausen med et stykke agurk, formindskes sukkerindtaget for eksmepel betydeligt.

Du skal ikke helt trække den søde tand ud – en december er ikke skudt i gang, inden den første æbleskive er indtaget, og en sommer virker sølle uden is. Men tænk på sukkeret som en kriger, der forsøger at nedkæmpe dit skjold – når du har spist en softice en varm sommerdag, skal du kæmpe tilbage om aftenen med tandbørsten og tandtråden, det bedste du har lært.

Tandlæge Mariam Jabeen
Valby Langgade 28
2500 Valby
Tlf: 36 16 06 62

| October 22nd, 2014 | Posted in Uncategorized |

Leave a Reply